Efter mange år med afholdelse af slankehold, er jeg blevet godt træt at diverse kure og folk der tæller kalorier. Dem der taber sig og virkelig holder deres vægttab er dem der forstår hvad kroppen har brug for, dem der ser på fremtiden, og dem der holder den livsstilsændring de fremadrettet ønsker. Alt andet fejler.De hurtige løsninger findes IKKE.

Der er mange teorier om hvordan du skal tabe dig. Herunder diverse kure.

Der er også nogle der mener at en kalorie er en kalorie. Spiser du for meget tager du på og skal du tabe dig skal du spise mindre. Det er ej heller hele sandheden.

Kroppen har brug for rette mængde kalorier og brug for rette mængde næringsstoffer. Efterleves dette ikke bliver vi syge.

Ung og hurtigt vægttab.

Er du ung, kan du tabe dig ved at spises mindre kalorier. (Det kan andre også, men læs videre og opdag hvad der sker) Vi har desværre nogle unge, der ønsker vægttab på grund af usunde idealbilleder samt anorektiske tendenser. Hvis kroppen udsultes vil den tabe sig. Desværre ser vi, efter en længere periode med sult, at der ikke skal særlig meget mad til, før de tager på. Alt for få kalorier bliver for mange en begyndelse på et liv med underernæring. Kroppen vender sig til en nedre grænse for hvad den mener man skal veje. Kroppen sætter selv et nye udgangspunkt den regulerer ud fra. Hvis man begynder at spise normalt vil der ske en voldsom vægtstigning.

Ældre og vægtøgning.

I stedet for at sulte os selv, spiser vi kontinuerlig for meget og bevæger os for lidt. Langsomt tager vi mere og mere på. Der er flere årsager.

  • Kalorier
  • Motion
  • Hormonelle forandringer, så som stofskifteproblemer
  • Stress
  • Mad vi ikke kan tåle
  • Mangel på næringsstoffer
  • Dårlig søvn (Som igen kan komme af mange ting, herunder stråler fra mobil og router)
  • Psykiske årsager

Realistisk vægttab

De fleste der går på en slankekur holder sjældent deres vægttab. Medmindre det er en real livsstilsændring og de har tid til at vente på det ønsket vægttab.

Eks. En mand der vejer 95 kilo, der har en max idealvægt på 85 kilo, men hvor idealvægten er 75 kilo, vil aldrig kunne opnå et vægttab på 20 kilo. Jeg ved man aldrig må skrive aldrig. Men det er urealistisk. Kroppen skal nemlig langsomt ændre sine set-points samtidig med at kroppen ikke må ”sultes” (Forklares senere).

Kroppen kan sagtens være sund med lidt for høj vægt, hvis der dyrkes motion og spises sundt.

Hermed siger jeg ikke at svært overvægtige ikke kan tabe mange kilo. Det er blot urealistisk at tabe 25% af sin vægt, hvis det skal være varigt.

For overvægtige er det mest realistisk at tabe 5-10% af sin vægt, samlet set.

For svært overvægtige kan der være andre faktorer. Når vi når en vis mængde fedt på kroppen ophører vores mæthedsregulering. Og der kan spises og spises. Svær overvægtige skal fra dag 1 kontrollere sig selv på en anden måde. Derfor får svært overvægtige ofte hjælp via operationer eller medicin.

Derfor er det ligeledes vigtigt at stoppe op i tide!

Hvorfor er det svært at tabe sig stort?

Fordi det at sulte sig, skaber et modsvar fra kroppen! Det ene forsvar er en øget sult.

National institut of Health fandt at det er kroppens appetitregulerings center, der reguleres via hormoner, der i løbet af en dag fortæller dig hvor meget du skal spise og hvornår du skal stoppe med at spise.

De beskriver at din appetit går op med 100 kalorier for hvert et kilo du tager dig. Det betyder du søger 100 kalorier, enten via slik, en kop kakao, en bolle, frugt m.m. når du taber dig. (Dette sker ofte ubevidst)

Det betyder at når du tager 3 kilo fra dit set-point (det kroppen mener er din rette vægt), vil kroppen hige efter 300 kalorier. standhaftighed og tålmodighed skal der til, så kroppen forstår at der skal dannes et nyt set-point.

Jeg fortæller senere hvordan vi kan ”snyde” kroppen. Først lidt om kroppens set-point.

Set-point

Set-point niveaet er den vægt, som kroppen og dens komplekse hormonsystemer automatisk holder. Jeg har selv en vægt på 53 kilo. Over julen tager jeg ofte 1-2 kilo på. Men jeg rammer altid tilbage til 53 (53,5). Min vægt er steget fra 52 til 53 kilo indenfor de sidste 4 år. Og den er på vej op. Jeg har igennem det sidste år ikke været under 53,5 så der finder kroppen stille sit nye set-point. Det skal siges jeg går på vægten 1 gang om måneden. Dette er i forbindelse med vejning af varer vi sender fra vores forretning. Jeg mener nemlig ikke at vi skal veje os særlig ofte. Max 1 gang om måneden. Under en livsstilsændring højst 1 gang hver 14 dag.

Det betyder også at jeg spiser som jeg har lyst (i sunde madvarer). Min krop siger ”nu er du mæt” og jeg lytter. Jeg spiser IKKE videre. Jeg bryder mig ikke om at være for mæt. Mit set-point og min vilje til at lytte til kroppen gør min vægt stabil. Her skal siges, på grund af min alder på snart 44 år, er det ok at tage lidt på. Jeg tillader mig selv en max vægt på 54,5 (Hvis dette skulle ske)

Sukkertrang

I dette skal der også gøres opmærksom på at kroppen hurtig får en tang til søde sager, hvis dette er spist i en kort periode. Nogle føler en higen efter sukker efter blot en slikaften. Sukker stimulere et velbehagscenter i hjernen og fodre svamp i fordøjelsesystemet. Derfor kræver det en vilje at undlade sukker igen. Selv jeg må tage mig sammen i en lille uge, når jeg har givet slip over en jul.

Det gode er dog, at masse af godt fedt samt mørk chokolade, te og en usødet saft kan tage sukkertrangen.

Et set-point er en fintunet, selvregulerende system, der dog har den ulempe, at når set-pointet ender med at være 18 kilo for højt (Af de før-omtalte årsager), så er det den vægt, kroppen forsvarer, også selv om den ekstra vægt er uønsket og potentiel skadelig for helbredet.

Men hvordan får man så ændret kroppens set-point og kan det overhovedet lade sig gøre?

Motion

Det første svar er Motion. Uanset om du vil eller ej, eller har 1000 af undskyldninger, så skal du dyrke motion. SLUT – her smiler jeg dog lidt. Fordi mange har nogle af de før omtalte årsager til vægttab, herunder psykiske årsager, træthed på grund af hormonelle ubalancer og på grund af søvnmangel. Og for nogle kan det være svært at finde motivationen.

Men her kan vi bruge kost, tilskud og homøopati til at styrke kroppen både hormonelt, psykiske og energimæssigt, så vi kan komme i gang med at motionere. Og komme i gang med et optimalt og sundt vægttab.

Vægttab via kost:

Du oplever måske at tabe dig ret hurtigt i starten. De første 4 uger er super gode, måske de første 3 måneder.
Jeg tænker de fleste kender nedenstående:

  • Uden at have ændre kostvaner, tager du en beslutning om at ”nu skal det være” Du stopper med sukker, skære det hvide brød ned, spiser mindre, får flere grøntsager eller du skær blot ned på kalorierne.
  • Eller du sætter en dato for vægttabet. Såsom 1/1. Inden du skal på kur, tager du lige 3 ekstra kilo på. Ja for usund mad, såsom brød, ost, rødvin og sukker binder væske. Så du kan efter blot 5 dage i julen med meget usund mad og drikke tage 3-4 kilo på. Eller i den weekend, før du skal tabe dig, hvor du giver den max gas, kan du nå at tage 2-3 kilo på. Dem taber du meget muligt efter 4-7 dage på din nye slankekur.

Uanset hvordan du vælger at gå på en kur, så vil kroppen have en ”normal vægt – dens eget set-point”. Har du igennem en periode vejet det samme, vil kroppen betragte dette som en normalvægt.

Din vægt er kommet gradvist og du vil have oplevet periode med stilstand. Under vægttabet vil det være sammen procedure. Du vil tabe dig gradvis, med periode hvor der er stilstand.

Hvordan taber jeg mig!

  1. Først kigger du på den mad du spiser. Hvis du ved hvad der er usundt, tager du det væk. Du vælger at det er ok at synde engang imellem.
  2. Du skal ligge din egen kostplan. Skriv ned hvad du vil spise til morgen, middag og aften samt til mellemmåltider.
  3. Du skal lære din krop at kende. Hvad kan din krop IKKE tåle. Bliver du oppustet af noget mad, er der noget der gør dig træt eller føler du væske i kroppen. Igennem tiden har de fleste udviklet en mindre eller større intolerance for hvede og mælkeprodukter. Horisonten skal udvides, der skal spises glutenfri kornsorter, så der sker en variation i kosten. Nogle dage glutenfri og gerne mælkefri. Dog er Økologisk cultura / A38 og almindelig økologisk smør OK.
  4. Der skal selvfølgelig flere grøntsager på bordet og det er ikke kun for at spare på kalorierne. Det handler om at grøntsager med diverse farver giver diverse næringsstoffer. De hjælper med udrensningen af lever. De støtter nyren, huden og binder tungmetaller og andet skidt m.m.
  5. I stedet for kun at spare på kalorierne ved at fjerne sukker, skære ned på alkohol, hvidt brød og drikkelse med kalorier, sørger jeg for at der spises mere af det gode fedt. Fedt giver mæthed og balancere hormonerne og gør cellerne smidige og modstandsagtige og gør huden flot m.m.
  6. Det betyder at du skal skære ned på stivelse og protein. Sørge for at det brød du spiser indeholder fiber og sikre dig optimalt indtag af fedt og masse af grøntsager.
  7. Det betyder at grøntsager kan vendes i olie, så de smager godt. Det er de færreste der bare elsker grønt. Mange bliver træt af grøntsagerne, så det skal gøres lækkert og sundt.

Alt dette kender du måske. Men det er vigtigt at forstå at næringsstofferne har en virkning i kroppen. At stabilt blodsukker hjælper på energi og positiv tankegang. At fedt hjælper på diverse hormonsystemer. At kroppens ubalancer skal ændres til balance. Og dette sker ikke uden hjælp. Hjælpen kommer ligeledes fra kosttilskud og evt. homøopati. Der skal gives noget der tager sukkertangen, og noget der hjælper på humøret, noget der balancer hormonerne, noget der renser lever og nyre. Noget der får dig til at sove bedre m.m.

Vælg det der fylder cellerne og kroppen med dens behøv, ikke dit.

Undgå

  • Kærgården, Hvidt brød der er lidt brunt, Masse af protein
  • Kiks, Ost, Mælk, Lightprodukter
  • Søde yoghurt, ”Slik” mysli
  • m.

Alt drikkelse skal være vand. Dette er blot at ændre en vane! Der kan drikkes mild te, både koldt og varmt. Dette kan være erstatning til sodavand.

Og det er yderst vigtigt at du ALDRIG hopper på drikke-erstatninger som kan hjælpe på vægttab, da kroppens fordøjelsens-enzymer går i stå. Det bliver endnu værre at komme på normalt mad. Samt normal fordøjelse og holde vægten ved lige.

Find den motionsform du ønsker og hold den ved lige. Hvis du træner helt vildt i 3 måneder ender det igen galt. Sæt dig et mål der passer til dit liv.

Du har i det ovenstående fået gode råd og ideer. Desværre kræver det ofte et møde. En investering. Problemet skal findes.

Jeg mener nemlig at den absolutte bedste vægttabsmetode, er at kigge på kroppens symptomer. Alle har nogle ubalancer, så som fordøjelsesproblemer, træthed, dårlig søvn m.m. ALT kan ændres og når det ændres via sund kost, kosttilskud m.m. vil du automatisk tabe dig.

Ernæringsterapi hos Heidi Riishøj.

Du får nogle spørgeskemaer tilsendt. De udfyldes og tages med til konsultation eller sendes inden et skypemøde. Mødet tager 2 timer, med snak om hvad der er sket af hændelser i livet, hvornår vægttabet begyndte, hvilke sygdomme eller ubalancer der er. Efter jeg er blevet fyldt med viden sætter jeg kosten sammen, i samråd med dig. Der er flere forslag til mad, til hvert et måltid, så det passer i dit liv og din smag og din formåen.  Derudover vejledes i kosttilskud.

Kontakt: heidi@natureteam.dk Tlf. +45 26835195