13 mar

Hvorfor ernæringsterapi

Den rette kost kræver overblik og tid. Det kræver motivation samt skabelse af nye vaner.

Når vi fejler noget, vil der altid være et ønske om blive rask. Mange har dog den opfattelse at kosten ikke har den store betydning. Først går de til lægen og får en pille for det problem de har. Hvis det er sukkersyge, vil kosten inddrages. Ellers er det sjældent at kost får en betydning for lægen. Medicin har en betydning. Medicin løser dog ikke problemet, men symptomerne. Hvad gjorde du fik sygdommen? De fleste mennesker vil, med livsstilsygdomme, kommer til lægen igen og igen og til sidst har de 5 piller og derover, i stedet for 1.

Så er der jer, hvor lægen ikke kan gøre noget ved symptomerne og siger, ”det er nok alderen” eller “det er nok fordi du træner” eller “det er nok fordi du er i overgangsalderen” eller det er….. overordnet aner de ofte intet om kroppen set i et helhedsperspektiv.

De ved noget om sygdomme der kan dokumenteres via blodprøver. Er der ikke noget på en blodprøve er det bare ærgerligt. Du må lære at leve med dine symptomer.

Nogle opgiver kommunikationen ved lægen eller bliver opgivet af lægen og da søger de andre veje. Der er et tons af gruppe, kostretninger og hurtige løsninger, som alle sammen har gode forslag, skønne opskrifter m.m. Men oftest er det en lappeløsning. Intet er ens for alle. Næsten alle der hoppe ud i diverse kostretninger forstå ikke helheden, men håber på det optimale vægttab, den optimale energi, det bedre liv, den bedre søvn m.m. Men ingen forstå helt hvad der sker i kroppen.

Jeg har selv givet folk hurtige løsninger ved at teste mangler af vitaminer og mineraler, i en masse helsekostbutikker. Jeg kunne forestille mig at tæt på 100 % fik en effekt af min korte vejledning. Men jeg dæmpede symptomer, også selv om det var mangler vi rettede op på. Hvad var årsagen til at de fik underskud af vitaminer og mineraler.

Hvad er årsagen til underskud og ubalance? Hvilke sygdomme / ubalancer har kroppen, der står i vejen for den optimale selvhelbredelse. Hvilke psykiske faktorer påvirker til symptomerne i det fysiske og dermed tærer på visse næringsstoffer i kroppen.

Selvfølgelig kan du være den ene % der kommer og KUN manglede eks. Q10, på grund af alderen og så var alt løst. Men dette sker utrolig sjældent. Det er som regel noget mere komplekst.

I min vejledning og hos mine klienter er energien, håbet, forståelsen, hjælpen og overblikket først sket når de har siddet 2 timer i min klinik. Dette er endda kun et lille skridt imod deres egen rejse til selvhelbredelse. Men som små børn, der skal have den rette kærlighed fra de er små, har vi også brug for at få den rette viden for at få et sundt og godt fundament i vores videre rejse.

Det som ernæringsterapi blandt andet gør, er følgende:

1. Fjern

Først skal du identificere og fjerne de faktorer, der kan bidrage til dine symptomer, herunder:

Stress: Stress kan forringe fordøjelsen og optagelsen (derfor altid vælge Food-Grown kosttilskud) især hvis du spiser for hurtigt, for meget eller på forskellige tidspunkter.

Allergener i fødevarer: Vigtigt at fjerne kost du reagere på. Det vil indebære fjernelse af visse kostemner, der er potentielt allergifremkaldende i længere tid. (Længden af ​​elimineringsfasen varierer afhængigt af dine individuelle behov). Når dette er sket, vil du kunne genindføre fødevarerne en ad gangen hver anden dag under overvågning af symptomer.

Potentielt allergifremkaldende fødevarer omfatter forarbejdede fødevarer, appelsiner, mejeri, æg, majs, korn med gluten, svinekød, skaldyr, oksekød, kalvekød, soja, jordnødder, alkohol, kaffe, sodavand, raffineret sukker, chokolade, ketchup og de fleste andre krydderier.

Patogene udfordringer: Overvækst af bakterie og gær, vira, svampe, parasitter og andre giftige stoffer er almindelige bidragsydere til tarmrelaterede symptomer. Det er muligt at få taget test. Dette kan også ske via en vegatest og ud fra symptomer.

2. Erstat

Det er også vigtigt at erstatte underskud af fordøjelsesenzymer. Eller stimulere disse funktioner, så kroppen fordøjer og optage.

Her kan hjælpes med at finde kosttilskud der understøtter det som mangler.  

3. Genopbygge

I 6 til 12 uger, skal der genopbygges. Dette sker via gode tarmbakterier. At få tarmfloraen på rette køl. Tarmsystemets mikroflora er mikroorganismer, der lever i vores tarm og hjælper med at hjælpe fordøjelsen og næringsabsorptionen.

Dette kan opnås med en række forskellige fødevarer og kosttilskud:

Gærede fødevarer: Disse fødevarer omfatter te, pickles, surkål, kimchi, miso, yoghurt, kefir og kombucha. Du kan også lave dine egne gærede fødevarer.

Prebiotika: Disse er ikke-fordøjelige plantekomponenter, der nærer kroppens mikroflora.

De omfatter:

  • Oligosaccharider og Fructo-oligosaccharider (FOS): Typer af kulhydrat, der findes i nogle frugter og grøntsager, herunder porrer, løg, asparges, jicama, bananer, hvidløg og Jerusalem artiskokker; kan også fås i kostilskud.
  • Arabinogalaktaner: Arabinogalactaner er en type opløselig fiber; små mængder kan findes i gulerødder, radiser, pærer, majs, hvede og tomater. Selv om du ønsker en meningsfuldt mængde, kan de også købes i kosttilskud.
  • Opløselig fiber: Fiber, der let opløses i vand; fundet i kilder som havregryn, bønner, æbler, pærer, jordbær, nødder, hørfrø, psyllium, agurker og selleri

Probiotika: Probiotika er levende bakterier, der hjælper fordøjelsesprocessen og holder vores tarms sundhed og tarmfunktion stærk. Probiotika er tilgængelige som kosttilskud;

4. Reparation

For det fjerde skal du reparerer tarmens slimhinde gennem god ernæring – det kan tage op til seks måneder. Ud over en allergenfri, sund kost kan en række fødevarer og kosttilskud bidrage til at reducere inflammation og støtte cellevækst i fordøjelseskanalen, såsom:

Omega-3 fedtsyrer, glutamin, kiwi, Zink, Vitamin B5, Vitamin D

Ernæringsterapi, hvor jeg bruger ca. 3 timer pr klient. Du er fysisk i min klinik i 2 timer. Pris 2300,- på tilbud. Normalt 2900,-