Heidi forkølelse

Forkølelse og snue på vej igen. Influenzavaccinerne er skudt i gang.

Vacciner er ikke et tilvalg i vores familie.

Kroppen er unik. Den har sit eget forsvar. Dette forsvar skal støttes med naturlige ingredienser der tilsvare kroppens egne ressourcer.
Vi ønsker at se på kroppen som helhed. Selvom kroppen skulle blive syg, vil den styrkes af sygdommen, specielt hvis den har de rette næringsstoffer til at bekæmpe med.

Der er ikke en selvfølge for kroppen at få en vaccine der kan indeholde spor af æg (som f.eks. ovalbumin og kyllingeproteiner), formaldehyd, cetyltrimethylammoniumbromid, polysorbat 80 og gentamicin, som anvendes under fremstillingen.

Kig i stedet på hvad kroppen bruger når den bekæmper vira og bakterier.

Tarmen:
Din fordøjelse skal være i orden. Du skal have gode bakterier. Og der skal være nok af dem. Gode bakterier, kaldes probiotica og kendes også som mælkesyrebakterier.
Probiotica gør indtrængen bakterier mere følsomme, hvilket betyder at kroppen nemmere kan bekæmpe bakterierne.

Dette er vigtigt for børn og voksne.

Vitaminer og mineraler i kroppen:
C-vitamin er meget vigtig for vores immunsystem. Linus Pauling en anderkendt fysiker der senere i sit liv blev fortaler for regelmæssig indtagelse af C-vitamin. Han havde fokus på immunsystemet samt cancer. Og var fortaler for C-vitamin i høje doser.

C-vitamin bidrager til at styrke immunsystemet. Dosis vil afhænge af hvilken pille du tager. Er det food-grown med flavonoider, kan der tages mindre dosis.

Zink og selen er også vigtig til at styrke immunforvaret. Jeg vil anbefale en god letoptagelig vitaminpille hele vinteren. Hvis der er symptomer/udfordringer/ubalancer kan suppleres med enkelte vitaminer. Eksempelvis kan selen bruges til stofskifteproblemer, kredsløbsproblemer, visse cancerformer, hudproblemer m.m.

Er børnene mere udsatte, ved ny institution eller er de ofte syge, kan der suppleres med en C-vitamin indeholdende zink til børn.

D-vitamin er ligeledes vigtig. Uanset hvad, skal du tage D-vitamin over vinteren. Kroppen kan ikke danne nok D-vitamin, ej hellere hvis solen skinner. Vi lever på en breddegrad der ikke fordre til dannelse af D-vitamin, hverken efterår, vinter og lidt af foråret. D-vitamin er en modulator i mange kemiske reaktioner og dermed et livsnødvendigt næringsstof, hverken du eller dit barn kan undvære.

Urter:
Masse af urter kan støtte vores immunsystem.
Tag frisk ingefær (1 cm*1 cm) i en kop kogende vand (400ml) og drik en kop 2 gange dagligt.

Tag gerne ekstra gurkemeje. Gurkemeje hjælper på lungerne og de øvre luftveje. Det hjælper på allergier. Støtter leveren. Hjælper mod smerter.

Der er også urtepiller på marked, vælg gerne urtepiller i kapselform, der indeholder diverse ekstra støttende urter, så som blåbær, hyldebær, Gotu kola, vindruekerneekstrakt m.m.

Urter kan nemt tilsættes i kosten. Oregano er suveræn til at dræber bakterier, vira og svampe. Vores lille dreng fik en ringord (det er svamp på huden). Jeg lavede en creme med oreganoolie (Selvlavet oreganoolie fra tørret oregano) det virkede perfekt.

Urter som rosmarin og timian er super. Timian tager bakterier i lungerne. Tilsæt i maden eller i en dressing.

Hvidløg er også et vidundermiddel. Tag 1 fed dagligt.

Echinacea også kaldet rød solhat er en rigtig god støtte til immunsystemet. Der findes dråber, der er gode at tage. Der findes også te med echinacea.

Reishisvamp, som kan købes alene (I dråber fra Acupharma) eller som i mand-multivitamin fra Wild Nutrition. Reishisvamp er en klassisk immunstyrekende ”langlivssvamp” fra Kina.

Generelt kan kroppen nemt klare et antioxidant boost til en hård vinter. Specielt hvis der kigges på de mange mørke timer og hvis der er meget pres på kroppen. Et unik og helt fantastisk kosttilskud er antioxidant boost fra Wild Nutrition.

Opskrift på dressing:

Til 1 person.
Tag 1 spsk. Hørfrøolie, gerne med kæmpenatlysolie. Tilsæt et fed hvidløg, citron, timian og rosmarin. Dertil kan du tilsætte hvad du mener smagen skal være. Eks. Paprika, karry m.m.
Denne rene oliedressing kan hældes ud over salat eller afkølet ris. Hørfrøolie er fyldt med omega3 og kæmpenatlys er god for huden samt kredsløbet.

Oliedressingen kan tilsættes Quark eller A38, så der er en ”rigtig dressing”